Piąty nawyk : Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym –cz.2 - Małgorzata Dąbrowska Trener Coach Doradca
+48 504 192 036

Piąty nawyk : Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym –cz.2

Słuchanie to komplement, ponieważ niesie w sobie następującą informację:„Interesuję się tym, co się dzieje w Twoim życiu – Ty i Twoje doświadczenia są dla mnie bardzo ważne”.

 

Jak wyćwiczyć się w słuchaniu empatycznym?

Pamiętasz? W przedostatnim wpisie (z 16.04.2015) zastanawiałam się, dlaczego tak często ludzie się nie rozumieją.

Okazuje się, że problemem jest umiejętność słuchania, zwłaszcza słuchania empatycznego.

 

Dzisiaj podzielę się z Tobą wiedzą i doświadczeniem jak tę umiejętność opanować.

Żeby wszystko łatwiej było zrozumieć, podam przykład.

Zazwyczaj rozmowa matki z ośmioletnią córką po powrocie ze szkoły muzycznej wygląda tak:

– Mamuś, nie lubię skrzypiec. Więcej nie pójdę do szkoły muzycznej.

– Co znowu wymyśliłaś? Przecież sama chciałaś, żeby cię zapisać.

 

A teraz przyglądnijmy się jak by to było, gdyby ćwiczyć się w słuchaniu empatycznym.

Pierwsza faza to powtarzanie treści – chodzi o to, by powtórzyć dosłownie najważniejszą część słów rozmówcy.

– Mamuś, nie lubię skrzypiec. Więcej nie pójdę do szkoły muzycznej.

– Nie lubisz skrzypiec i mówisz , że więcej nie pójdziesz do szkoły muzycznej.

Nie oceniasz, nie radzisz, nie interpretujesz, pokazujesz , że słuchasz.

 

Druga faza to przekształcenie treści czyli parafraza.

– Mamuś, nie lubię skrzypiec. Więcej nie pójdę do szkoły muzycznej.

-Widzę , że nie masz już ochoty chodzić do szkoły muzycznej .

Ujmujesz sens własnymi słowami. Myślisz o tym co powiedział rozmówca. Używasz lewej półkuli – logicznej.

 

Trzecia faza to odzwierciedlanie uczuć.

– Mamuś, nie lubię skrzypiec. Więcej nie pójdę do szkoły muzycznej.

– Oj widzę, że jesteś niezadowolona.

Skupiasz się na uczuciach rozmówcy. Nie tak ważne są słowa , co uczucia, które je wywołały.

Używasz prawej półkuli

 

Czwarta faza to zarówno odzwierciedlenie uczuć jak i przekształcenie wypowiedzi.

– Mamuś, nie lubię skrzypiec. Więcej nie pójdę do szkoły muzycznej.

– Oj widzę, że jesteś niezadowolona i nie chcesz już iść do szkoły muzycznej.

Niezadowolenie to uczucie, treść to szkoła muzyczna. Używasz tu obu części mózgu, aby zrozumieć logicznie i emocjonalnie.

 

Cały sens polega na tym, żeby z rozmówcą nie być w opozycji, ale niejako usiąść  po tej samej stronie i wspólnie rozwiązywać problem.

Niestety najczęściej działamy inaczej – prawie automatycznie wchodzimy w autobiograficzny sposób słuchania, tak więc: oceniamy – zgadzamy się lub nie z rozmówcą, sondujemy – zadajemy pytania z własnego punktu widzenia, radzimy – udzielamy porad opartych na naszym doświadczeniu, wreszcie interpretujemy – próbujemy zrozumieć opierając się na własnym zachowaniu i własnych motywach.

Niestety nie dajemy w ten sposób wsparcia i często tak poprowadzone rozmowy szybką się kończą, a ludzie na ogół się od siebie odsuwają.

Dlatego zdecydowanie najważniejsze to najpierw zrozumieć innych przez słuchanie empatyczne, a ta jedna umiejętność może prowadzić do całkowitej zmiany jakości naszego życia.

Działa! Polecam – zarówno w domu jak i w pracy.

 

Spróbuj i napisz czego doświadczyłeś!

Powodzenia! I niech Moc będzie z Tobą!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Zapisz się na newsletter i pobierz 7 sprawdzanych tajemnic życia pełnego szczęścia i sukcesów!

Bądż spokojna Twój adres jest bezpieczny!

FreshMail.pl
 

Zapisz się na newsletter i po pierwsze zdobądź etapy kryzysu!

Bądż spokojna Twój adres jest bezpieczny!

FreshMail.pl