Piąty nawyk : Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym - Małgorzata Dąbrowska Trener Coach Doradca
+48 504 192 036

Piąty nawyk : Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym

„Są serca powody, o których rozsądek nie słyszał”

Pascal

 

Piąty nawyk : Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym

 

Dlaczego czasem jest nam się tak trudno zrozumieć?

Dlaczego tak często słuchamy, a nie słyszymy?

 

Cóż! Jak świat światem, zawsze był problem zrozumienia między rodzicami i dziećmi, mężczyznami i kobietami, pracodawcami i pracownikami, zdrowymi i chorymi itd.

 

Zastanówmy się najpierw, czemu tak jest?

Okazuje się, że pierwszy podstawowy problem wynika, z zupełnie innego postrzegania rzeczywistości.

 

To na czym polega ta odmienność postrzegania?

Na tym, że patrzymy na świat  jakby przez inne okulary. Są osoby, które zawsze widzą możliwości i takie, które zawsze widzą problemy; takie, które patrzą na świat przez pryzmat rodziny i takie, które patrzą przez pryzmat pracy; takie które mają mentalność dostatku i takie, które mają mentalność niedoboru; takie, które są otwarte i wierzą w dobro innych ludzi i takie, które spodziewają się tylko zła, są zamknięte i nieufne; które są wzrokowcami i takie, które są słuchowcami.

 

Dopiero, kiedy uświadomiłam sobie, jak wielkie różnice są miedzy ludźmi w postrzeganiu

rzeczywistości,  wynikającymi z wychowania się w innych środowiskach, w innym otoczeniu, zrozumiałam skąd bierze się tak wiele wzajemnego niezrozumienia.

 

Na szczęście są jednak  sposoby, by mimo tak wielu różnic rozumieć się lepiej.

Przede wszystkim, zrozumiałam, że można słuchać w różny sposób. Więc po kolei. Możemy :
  • ignorować – czyli słyszymy głos, dźwięki ale nie słuchamy, bo nie chcemy
  • udawać słuchanie – czyli potakujemy, ale zupełnie nie zatrzymujemy się nad treścią wypowiedzi rozmówcy,
  • słuchać selektywnie – słyszymy tylko fragmenty wypowiedzi, lub zwracamy uwagę tylko na pewne tematy,
  • słuchać uważnie – kiedy z uwagą i skupieniem słuchamy wypowiadane przez rozmówcę słowa, pragnąc zrozumieć,
  • słuchać empatycznie – najwyższy stopień zaangażowania w słuchaniu, tak by zrozumieć rozmówcę, jego sposób myślenia, postrzegania rzeczywistości, jego uczucia.

Już wiem , że empatia to nie to samo co sympatia. Sympatia to rodzaj zgody na podobne myślenie, a w empatii, nie chodzi o zgadzanie się z rozmówcą, ale raczej  o rozumienie go emocjonalnie i intelektualnie.

Eksperci od komunikacji uważają, że słowa to tylko 10% przekazu, 30% to brzmienie i ton, a 60% to język ciała. Słuchanie empatyczne odbywa się za pomocą uszu, a także oczu i serca. Słucha się uczuć, myśli, a nawet zachowania. Używa się prawej i lewej półkuli. Wykorzystuje się zmysły, intuicję i uczucia.

Słuchanie empatyczne to najważniejszy wkład na Konto Emocji, o którym pisałam w nawyku czwartym – tekst z 09.04,  to klucz do serca i duszy drugiej osoby.

Jestem przekonana, że tylko jeśli naprawdę rozumiemy naszego rozmówcę, jesteśmy w stanie pomóc jemu, ale również sobie, bo w rzeczywistości zyskujemy relacje, a te są podstawą wszystkiego.

To tak jak z lekarstwem, lekarz może je przepisać, tylko wtedy, jeśli postawi właściwą diagnozę po dokładnych badaniach.

Niestety każde badanie wymaga czasu, ale korzyści z wyleczenia są nieocenione i satysfakcjonujące zarówno dla pacjenta jak i lekarza.

Słuchanie empatyczne również zabiera czas, ale zawsze zdecydowanie mniej niż  wyjaśnianie nieporozumień, odwracanie spraw i zawsze zwraca się z nawiązką.

 

A jak wypracować tę wspaniałą umiejętność?

Są sposoby, ale o tym już następnym razem.

Na razie poobserwuj siebie i swoje otoczenie  jak się słuchacie. I podziel się z nami swoimi doświadczeniami.

I powodzenia w rozumieniu innych! I niech Moc będzie z Tobą!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Zapisz się na newsletter i pobierz 7 sprawdzanych tajemnic życia pełnego szczęścia i sukcesów!

Bądż spokojna Twój adres jest bezpieczny!

FreshMail.pl
 

Zapisz się na newsletter i po pierwsze zdobądź etapy kryzysu!

Bądż spokojna Twój adres jest bezpieczny!

FreshMail.pl