By zwyciężać, trzeba być pewnym swego celu, czyli wiedzieć, czego się pragnie; niezbędne jest też
głębokie pragnienie, by to zdobyć. – Napoleon Hill
Strategia wyjścia.Wizja Twojego biznesu.
Znani doradcy biznesowi – np. Harv Eker, podpowiadają, że zakładając firmę powinniśmy wiedzieć , co jest
celem. Czy chcemy tę firmę prowadzić do końca życia, a potem przekazać następnym pokoleniom, czy też
chcemy ją rozwinąć i sprzedać?
Jakkolwiek by nie było, warto wiedzieć dokąd zmierzamy. Jak jednak pokazuje życie, wcale nie jest łatwo to określić
i większość przedsiębiorców ma problem z odpowiedzią na to pytanie.
Dodatkowy błąd, który też bardzo często popełniamy, to tak silne utożsamianie się z firmą, że przestajemy
traktować ją jak Biznes, a zaczynamy traktować prawie jak własne dziecko.
Analizy biznesowe pokazują, że najwięcej zarabiamy na biznesie kiedy go sprzedajemy. Może to i trudne
na początku, jednak warto się nad tym zastanowić.
Jeżeli rozpatrujemy taki scenariusz, jak sprzedaż firmy , to warto sobie zadać pytanie : na jakim etapie rozwoju
chcemy ją sprzedać ?
Jak pisałam już, przy okazji przedstawiania 7 nawyków skutecznego działania ( przy okazji zapraszam do wpisu z
dn.26 luty 2015 i 19 marca 2015) wszystko należy zaczynać z wizją końca.
Wracając do tematu sprzedaży firmy, jeżeli rzeczywiście tego chcemy, to można i warto skorzystać z doradztwa
specjalistów i są takie firmy również w Polsce, które krok po kroku prowadzą firmę, by ostatecznie sprzedać ją za
maksymalnie wysoką cenę. Przecież każdy towar ma swojego nabywcę, trzeba go tylko odnaleźć. Oczywiście
wezmą od tego prowizję ale to naturalny element tego układu.
Nie mniej jednak najważniejsze jest tu zrozumienie pewnego mechanizmu, który jest konieczny żeby firmę
sprzedać dobrze.
Po pierwsze wejdź w buty kupującego i zastanów się dlaczego chciałbyś kupić jakąś firmę?
Pewnie najważniejsze byłoby ulokowanie pieniędzy tak by przynosiły oczekiwany(czytaj duży) zysk.
Po drugie, aby taki kupiony Biznes był pewny, a zdecydowanie na tyle zautomatyzowany, samowystarczalny aby
nie potrzebował do działania poprzedniego właściciela. Przecież gdyby w 100% zależał od poprzedniego
właściciela to kupiłbyś go?
Dlatego jeżeli chcesz najwięcej zarobić na swoim biznesie to prowadź go tak, aby działał niezależnie od Twojej
osoby. Oznacza to, że trzeba zoptymalizować wszystkie procesy w firmie, tak aby dokładnie było wiadomo co na
którym etapie koniecznie trzeba zrobić i kto ma to zrobić, i jak konkretne osoby do tego przygotować, tak by
cały system działał jak szwajcarski zegarek.
Pamiętaj o każdym etapie : badanie rynku, reklama, marketing, produkcja lub wykonanie usługi, logistyka,
transport, płatności, serwis, doskonalenie produktu lub usługi i to znów prowadzi do pierwszego etapu.
Jeżeli masz opanowane wszystkie etapy, sprawdź jeszcze gdzie jest najsłabsze ogniwo, warto je wzmocnić i
dopiero wtedy zacząć myśleć o sprzedaży i o tym gdzie znaleźć potencjalnego kupca.
Odpowiedz sobie sam na pytanie: jaki Ty masz pomysł na swoją daleką przyszłość ? Jak w ten plan wpisuje
się Twój Biznes?
Powodzenia w planowaniu i decyzjach?
I niech Moc będzie z Tobą?
Napisz jakie masz przemyślenia w tym względzie.